Correu electrònic (FAQ)

Què és el correu electrònic, e-mail o correu-e?
El correu electrònic (e-mail) és un servei que ens permet enviar missatges (mails) des d'un ordinador a un altre qualsevol, o fins i tot a diversos al mateix temps, sense necessitat que el nostre interlocutor estigui present en aquell moment.

Què és SMTP?
El protocol SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) és el que s'encarrega de l'enviament i recepció dels missatges en TCP/IP.

Què és una bústia o compte de correu electrònic?
És el lloc en què s'emmagatzemen els missatges. Una bústia o compte de correu electrònic és únic; a cada ordinador no en poden existir dos d'iguals. L'ordinador on es guarden les bústies de correu dels usuaris del nou sistema de missatgeria de Tinet s'anomena pop3.tinet.org, per la qual cosa tots els comptes dels usuaris es poden representar de la forma: nom_usuari@pop3.tinet.org.

Què és una adreça de correu electrònic?
És la forma per la qual ens donem a conèixer en internet, i que és diferent del compte.

Vull canviar el nom del correu electrònic, que he de fer?
Posar-se en contacte amb Tinet i amb molt de gust li deixarem triar el que més li agradi. Un cop canviat, el correu electrònic antic ja no existirà.

Rebo molta publicitat per correu electrònic, com puc aturar-ho?
Demanar el canvi de nom del correu electrònic, per telèfon o personalment a les oficines d'OASi, al carrer Assalt, número 12 de Tarragona.

No recordo la contrasenya del correu!
Sense cap tipus de problema, li assignaturem una de nova si es posa en contacte amb nosaltres.

No em funciona el correu electrònic, necessito ajuda!
Pot consultar els manuals de configuració del correu electrònic anant a la secció Ajuda de la Web de Tinet, o bé, si no se'n surt, pot contactar per telèfon amb el Servei Tècnic de Tinet.

Puc incloure caràcters especials (com ara ç, ñ, vocals accentuades, etc) en els meus missatges de correu?
No s'han d'incloure caràcters especials a la capçalera del missatge, encara que pot fer-se al cos (text), sempre que tant el seu programa de correu, com el del receptor del missatge entenguin MIME. La majoria dels programes de correu per a PC o MAC, com Eudora, ho suporten.

Per què tinc problemes d'accents en els meus missatges?
Internet té una important limitació a l'hora d'interpretar caràcters de 8 bits, i consisteix que els interpreta com a 7 bits. El problema d'Internet, és que no reconeix els 8 bits del PC, únicament ho fa amb 7 bits, per la qual cosa obtenim 128 diferents combinacions per als nostres caràcters. Doncs bé, les nostres lletres que estan accentuades pertanyen, per així dir-ho, al vuitè bit que hem perdut a l'enviar el missatge per Internet. També perdrem la 'ñ' , la 'ç', entre altres'.

Tots aquests caràcters perduts seran interpretats com 'E2, =, F2, =E1'. etc.
Per resoldre aquesta limitació, haurem d'usar un programa de correu electrònic que suport MIME (Multipurpose Internet Mail Exchange), com l'Outlook Express, Eudora, Netscape Messenger amb la qual cosa hauria d'estar tot solucionat.

Per què rebo caràcters extranys en els meus missatges en comptes de fitxers?
Està en relació amb el que explica la pregunta anterior. Com a Internet té la limitació de no saber interpretar el vuitè bit del joc de caràcters del PC, hem de traduir el fitxer enviat al format de 7 bits.
Hi ha diversos formats de conversió de 8 bits a 7 bits, els més importants són l'UUE i el MIME (Multiporpuse Internet Mail Extensió).
El format més modern i potent és el MIME, que permet, de forma transparent, 'arreglar' la limitació de què hem parlat. Els programes com Eudora, OutLook Express, Netscape Messenger suporten el MIME. Aquests caràcters estranys, no són més que la representació en 7 bits d'un fitxer de 8 bits. Per a solucionar aquest problema hi ha programes que s'encarreguen de transformar a 8 bits aquests caràcters de 7 bits.

Quin límit de grandària tenen els fitxers que puc enviar adjuntats als meus missatges?
A Tinet no tenim límit en la grandària dels fitxers que pot adjuntar als seus missatges pel seu programa de correu favorit. Pot succeir que envia un fitxer molt gran i un company seu no ho rebrà perquè el seu proveïdor limita la grandària.

He enviat un e-mail a una adreça i he rebut un missatge d'error
Si el missatges que reps és "The following addresses have delivery notifications (transient failure)", possiblement el host a qui s'ha enviat l'e-mail està temporalment fora de servei, en aquest cas el millor és esperar uns dies i si en el termini d'una setmana no hem rebut contestació, hem d'enviar l'e-mail una altra vegada al seu destinatari.

Com sé si els meus missatges arriben al seu destinatari?
En principi, per a saber si un correu ha arribat al seu destí no n'hi ha prou a seguir la següent regla: Si vam aviar el correu i no vam rebre cap missatge del sistema indicant-nos el contrari, podem suposar el missatge ha arribat al seu destí. No obstant això aquesta regla, fins i tot sent vàlida el 99% de les vegades, pot no ser-ho.

Com funciona l'enviament de missatges per Internet?
El sistema d'enviament de missatges de correu funciona de la següent manera:
Quan emviem un mail, ha de passar per diversos servidors fins a arribar al seu destí. Si un d'aquests servidors (o la línia que uneix alguns d'aqueixos servidors) està fora de servei per alguna raó, es tria una ruta alternativa perquè el missatge arribi al seu destí. Si no hi ha ruta alternativa, el missatge es queda en el servidor que està intentant enviar el missatge al servidor que està fora de servei i cada cert temps (determinat per la configuració del dit sistema) intenta reenviar-lo per si el servidor amb problemes torna a estar operatiu. Si després d'un cert nombre d'intents no s'ha aconseguit fer arribar el missatge al seu destí, es torna al seu emissor amb el corresponent missatge d'error. Ara bé, si cau (deixa de ser operatiu) el servidor en el moment en què el missatge es troba en el sistema, el missatge lògicament es perd. Si cau la connexió en el mateix moment en què s'està transmetent el missatge per la línia, també es perd. Però aquests són casos molt improbables. A més sempre cal tenir en compte una altra sèrie de casos més complexos i atípics que també poden conduir a la pèrdua de missatges, però són excepcions. Se solen produir quan hi ha ampliacions i modificacions tècniques de la xarxa.

Quan intento recollir el correu em diu "Pop Lock Busy".
Això és degut al fet que per un tall de connexió, o perquè un altre persona hagi accedit sense voler al nostre correu electrònic al mateix temps que nosaltres estàvem connectats, el correu es bloqueja automàticament. Usualment es desbloqueja passats uns quants minuts.

No es pot accedir al servidor de correu encara que sí que deixa enviar
Comprova que a la configuració del programa de correu a "servidor de correu entrant POP3" tens pop3.tinet.org. Comprova que al nom d'usuari té el que apareix a l'esquerra de l'adreça de correu (sense incloure @tinet.org i en minúscules).
Exemple:
Adreça de correu: jcreus@tinet.org
Servidor de correu entrant (o POP3): pop3.tinet.org
Servidor de correu sortint (o SMTP): smtp.tinet.org
Nom del compte (o d'usuari): jcreus

No puc enviar el correu
Comprova que en la configuració del programa de correu a "servidor de correu sortint o SMTP" apareix "smtp.tinet.org". Comprova que tots els missatges pendents a enviar tenen van dirigides a una adreça de correu correcta.

No puc enviar correu, però sí que en puc rebre
Si utilitza una connexió a Internet que no és Tinet, comprovi que l'autenticació per enviar correu estigui activada, per exemple, en l'OutLook Express seria, Herramientas -> Cuentas -> Correo -> Propiedades -> Servidores i activar "Mi servidor requiere autenticación".

El Missatge que he enviat se'm retorna amb "warning" o bé amb "error"
Comprova que l'adreça sigui correcta nombre@elquesigui i tornar-ho a intentar. Pot ser que el servidor al qual s'envia estigui caigut o l'adreça del destinatari sigui incorrecta.

He rebut un missatge amb un arxiu adjunt d'1 Mbyte però el mòdem o el programa m'indica que he rebut 2 Mbyte. He perdut informació?
No has perdut informació, el problema és que en baixar els missatges aquests es parteixen en paquets als quals se'ls afegeixen capçaleres que els fan més grans.

Estic esperant un correu i no m'arriba
Comprova que sí es pot rebre correu d'altres adreces per exemple enviant un correu a un mateix.

He rebut publicitat, amenaces, alerta de virus o afirmacions de subscripció a pàgines que no he demanat
Qualsevol usuari pot realitzar qualsevol d'aquestes accions només fent un canvi en el programa de correu pel que el més aconsellable és esborrar-los.
Alguns consells pràctics:

  1. Quan rebis algún email dient que s'escrigui a una adreça en concret per a una bona causa social (salvar nois, donar diners, etc.) no ho facis, ja que en rebràs molt més.
  2. Quan rebem un mail dient com resulta de perillós el missatge ja que formataria el disc o coses semblants, no fer ni cas i posar-lo junt amb el fitxer adjunt a la paperera.
  3. No posar en qualsevol pàgina informació personal i molt menys donar el número de targeta de crèdit a menys que la pàgina estigui en un servidor segur.
  4. Si reps un mail d'algú a qui no coneixes presentant-se com un amic que vol intercanviar missatges no contestar-lo ja que probablement sigui alguna companyia de publicitat que busca saber si les adreces a què escriuen existeixen o no.
  5. En les llistes de discussió no posar l'adreça autèntica de correu ni les dades personals, ja que molta gent farà mal ús d'elles. És preferible donar-los quan hi hagi una certa confiança.