Conèixer i entendre el patrimoni arqueològic a través del joc i la tecnologia

La gamificació o 'joc seriós' permetrà transmetre el patrimoni cultural entre joves de secundària gràcies al projecte Arrel recentment guardonat

26.02.2016

L’arqueòleg Josep Maria Macias de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC) i l’enginyer Juan José Ramos de la Universitat Autònoma de Barcelona han estat guardonats en la convocatòria RecerCaixa 2015 per desenvolupar un joc amb finalitats didàctiques per alumnes d'educació secundària. 

Redacció TINET / ICAC  El “projecte Arrel” que es desenvoluparà a partir d'ara vol aplicar el "joc seriós" o gamificació en entorns col·laboratius amb l’objectiu de transmetre el patrimoni cultural de Catalunya. Els seus responsables volen que la transmissió de coneixements sobre el patrimoni arqueològic inclogui l'experimentació i una forma imaginativa de difondre el patrimoni.

Per aquest motiu, el projecte permetrà els joves interactuar, col·laborar en equip i competir de manera lúdica per acabar comprenent el passat i la realitat a través del patrimoni arqueològic. Per aconseguir-ho es farà ús de plataformes tecnològiques i dispositius mòbils. 

En un primer moment, el projecte es durà a centres educatius per a comprovar el seu funcionament i la resposta dels alumnes. El contingut que s'ha previst fa referència al Circ romà de Tarragona, però els seu impulsors expliquen que serà aplicable a altres públics, més enllà d'estudiants i alumnes,  i  també a altres recintes patrimonials.

FOTO: Carme Badia / ICAC
D'esquerre a dreta, Josep Macias i Juan José Ramos

Josep Macias és investigador sènior de l’ICAC i Juan José Ramos és investigador sènior del grup de recerca Logisim, dins del Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes de la UAB.