Conèixer i aprendre sobre el patrimoni romà amb el joc i les noves tecnologies

El projecte RecerCaixa impulsa un "joc seriós" per als escolars que de manera interactiva podran descobrir com era el Circ Romà i altres elements del patrimoni històric

04.05.2016

El projecte Arrel (ICAC-UAB) del programa RecerCaixa farà el primer “joc seriós” per donar a conèixer als estudiants el circ de Tàrraco a través del joc i les tecnologies. Una de les eines que s’utilitza per portar a terme aquest estudi és la tecnologia. En concret, el sistema d’escàner dinàmic.

Redacció TINET. Aquest dimarts van fer-se les primeres captures al circ romà. La plataforma que comença ara desenvolupar-se va adreçada als centres docents interessats en noves formes d’aprenentatge. Agafant de referent el circ romà, introduirà el “joc seriós” com a eina de suport docent basada en l’entreteniment.

Dirigit per Josep Maria Macias (ICAC) i Juan José Ramos (UAB), compta amb un equip interdisciplinari. Els han acompanyat Carles Valle (Leica Geosystems), Pau de Solà-Morales (Escola d’Arquitectura de Reus, URV) i Meritxell Blay, investigadora adscrita de l’ICAC i professora de l’Institut Jaume I de Salou. Els alumnes d’aquest institut són els que el 2017 faran les proves pilot de la plataforma.

El projecte interdisciplinari Arrel vol fer una mirada rigorosa i lúdica al passat per entendre el present utilitzant com a eina pedagògica la gamificació o el que també es coneix com a “joc seriós”. Una forma d’aprenentatge engrescadora que proporciona un entorn simulat de la realitat i que canvia segons les decisions que es van aplicant. Així, l’estudiant es converteix en un agent descobridor actiu d’una “gimcana virtual”.

Els seus responsables afirmen que Arrel no pretén “ensenyar”, sinó potenciar les habilitats d’aprenentatge en el camp de les humanitats. A través del joc intel·ligent, Arrel vol motivar la curiositat pel coneixement del passat activant l’interès per comprendre’l.