Turisme i Instagram, una combinació exitosa

L'Ametlla de Mar, Tarragona, Montblanc i Deltebre, entre els 10 perfils de turisme català amb més seguidors a Instagram

15.07.2015

Cerca amb l'etiqueta #costadauradaLa xarxa social Instagram s'ha convertit en el principal aparador de les zones turístiques d'aquí i d'arreu. Amb la seva aplicació per a mòbils, els visitants capturen en imatges monuments, paisatges i moments i ho comparteixen públicament. Per altra banda, els organismes de promoció turística agraeixen aquestes instantànies úniques i les vehiculen dins la seva estratègia de promoció.

David Joanpere / Redacció TINET. L'atractiu patrimonial, paisatgístic, cultural, gastronòmic... del territori queda retratat cada dia per milers de persones que formen la coneguda comunitat d'instagramers, els usuaris d'Instagram. La tipologia de les fotografies és diversa: des de petits detalls arquitectònics o de natura a fotografies artístiques, algunes amb missatge i altres que traslladen emocions.

Però perquè tots aquest petit gran àlbum sigui accessible per a la resta de la comunitat, és necessari que els perfils dels usuaris siguin públics (així és en la major part dels casos, ja que és l'opció per defecte al crear un compte nou) i que les fotografies estiguin etiquetades amb els anomenats hashtags (la combinació del símbol # seguit per una paraula clau, a l'estil de #costadaurada). D'aquesta manera, qualsevol usuari pot descobrir a través d'un hashtag territorial (#municipi, #comarca, #territori, #marcaturística) diverses mirades i perspectives d'un mateix lloc.

És en aquest punt on els tècnics de tursime entren en joc. Amb la finalitat d'incrementar la presència del seu territori dins la xarxa social així com la seva repercussió, en els darrers anys han posat en marxa diferents tipus d'iniciatives per aconseguir imatges atractives que ajudin en la promoció del seu territori.

  • Perfil de la marca turística. Com en qualsevol altra xarxa social, és essencial tenir veu pròpia. A més de poder publicar les pròpies fotografies (o, fins i tot, vídeos curts), es poden difondre fotografies de tercers i ajudar a crear xarxa i incentivar la creació fotogràfica sobre el territori.
  • Convidar instagramers populars Perfil de Montblanc Medieval a Instagram(amb cert prestigi i/o amb molts seguidors). A gran escala destacariem la iniciativa de l'Agència Catala de Tursime de convidar un grup d'instagramers més populars del món perquè retratèssin durant uns dies diversos punts de la geografia del país amb l'etiqueta #catalunyaexpirience. A petita escala, la proposta de l'Ajuntament de Tarragona de convidar a una persona coneguda perquè comparteixi la seva visió de la festa major de Santa Tecla.
  • Concurs de fotos a la xarxa. Els tradicionals concursos de fotografia s'han modernitzat i, en molts casos, s'han traslladat a Internet a través de la plataforma Instagram. A casa nostra cada dia trobem més exemples, molts d'ells relacionats en festes significatives i arrelades al territori com la Setmana Medieval de Montblanc. Un altre cas recent seria Altagram a Altafulla.
  • Trobada d'Instagramers o Instameet. Tot i que en alguns casos sorgeix de la iniciativa privada de diverses comunitats d'usuaris, les oficines locals de turisme poden ajudar en la difusió del territori o d'un aspecte concret d'aquest afavorint aquest tipus de trobades. Moltes vegades les trobades inclouen visites guiades especials per als instagramers i concursos. Un bon exemple seria la Igersplanatada, vinculada a la festa de la plantada de l'arròs al Delta de l'Ebre.
  • Campanyes especials. Més enllà dels concursos es poden engegar campanyes especials per promoure l'activitat i la difusió del territori. Un exemple ben clar i exitós seria la #Fotodeldia impulsada per Tarragona Turisme, que destacada cada dia una foto sobre Tarragona realitzada per un usuari de la xarxa que ha etiquetat una foto amb l'etqiueta #Tarragona. Una altra iniciativa recent seria la campanya de #SmileCambrils amb la qual es busquen imatges de Cambrils de caire familiar i simpàtic.
  • Altres eines. Seria el cas, per exemple, de l'IgersMap, creat l'any 2014 per la comunitat d'instagramers del Camp de Tarragona, es tracta d'un mapa col·laboratiu web que inclou fotografies de la comunitat d'instagramers que vol aportar una visió particular d'una ciutat en concret. Enguany aquesta experiència s'ha posat en marxa a altres ciutats catalanes i espanyoles.

Publicació a Instagram de la marca Terres de l'EbreEls perfils de turisme catalans més populars

Si fem una ullada al mapa català d'oficines de turisme amb perfil a Instagram es pot veure clarament que el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre no s'estan quedant enrere en aquesta nova tendència. Segons el darrer rànquing de seguidors dels comptes d'Instagram que serveixen per promocionar les destinacions turístiques catalanes, elaborat per l'Associació de Professionals del Turisme de l'Administració Local de Catalunya, quatre municipis de les nostres comarques es troben en el top ten. Es tracta, per ordre, de l'Ametlla de Mar, Tarragona, Montblanc i Deltebre. La llista està encapçalada per la marca global Catalunya, gestionada per la Generalitat, i la qual manté una diferència notable en nombre de seguidors respecte de la resta.

Rànquing de seguidors de les oficines de turisme de Catalunya el juny de 2015

1. Catalunya @catalunyaexperience 69616 seguidors
2. Costa Brava - Pirineu de Girona @costabravapirineu 9933 seguidors

3. L'Ametlla de Mar @turismeametllademar 7112 seguidors
4. Barcelona (ciutat) @visitbarcelona 5916 seguidors
5. Tarragona (ciutat) @tarragonaturisme 5847 seguidors
6. Barcelona (demarcació) @bcnmoltmes 5146 seguidors
7. Girona (ciutat) @turisme_gi 4496 seguidors
8. Montblanc @montblancmedieval 3661 seguidors
9. Lleida (demarcació) @aralleida 3176 seguidors
10. Deltebre @turismedeltebre 3133 seguidors

Font: Associació de Professionals de Tursime de l'Administració Local de Catalunya

 

Vídeo publicat per Tarragona Turisme l'any 2014 sobre #Fotodeldia: Tarragona en 365 imatges [2013]