Per què no es veu tot allò que es publica a Facebook?

L'abast real de les publicacions de Facebook ha tingut una davallada més que evident el darrer any. Us donem les claus del perquè d'aquest fenomen a la xarxa social més utilitzada al món.

21.10.2014

Montse Jaraba/TINET L'abast orgànic d'un post o entrada de Facebook reflecteix quantes vegades és vist per la resta d'usuaris que són fans de la pàgina (han  fet 'm'agrada' en el cas d'una pàgina empresa o entitat) sense necessitat de més ajuda. És a dir, sense comptar l'abast viral: allò que apareix al mur com a resultat de l'activitat d'altres 'amics' que han decidit fer un 'm'agrada', comentar, o compartir-ho.

En un parell d'anys, les pàgines (d'empreses o entitats) han vist com l'abast orgànic de les seves publicacions queia del 16% al 2%. La davallada ha coincidit amb l'establiment de nous paràmetres per part de Facebook per a filtrar què es mostra i què no al mur dels fans. L'empresa de Mark Zuckerberg assegura que, algoritmes a banda, el fet que els usuaris de Facebook hagin incrementat el nombre de contactes i pàgines del seu interès va en detriment inevitable de la visibilitat de les publicacions. Aquestes han de "competir" per aparèixer. Es calcula que cada cop que un usuari inicia una sessió al seu compte de Facebook hi ha -de mitjana- unes 1.500 noves històries per mostrar. Però d'aquestes, només unes 300 poden acabar apareixent.

Els darrers anys, l'algoritme utilitzat per Facebook per a fer més o menys visibles les publicacions de les pàgines es deia EdgeRank i tenia a veure amb tres conceptes: afinitat, pes i antiguitat. Per afinitat s'entén el grau d'interès  de l'usuari amb la pàgina (mesurat pel nombre de visites que realitza). Per pes de la pàgina s'entén el grau d'implicació, en funció de les accions que realitza l'usuari (compartir continguts, fer 'm'agrada', comentaris...). Finalment, l'antiguitat fa que siguin preferibles els continguts més recents als més antics, sempre i quan no siguin més rellevants per altres factors. Aquests paràmetres han variat, però, i des de 2013 la companyia té en compte un grapat més de criteris -que no s'han detallat- per a decidir posicionar o no un contingut al mur o a l'apartat "últimes notícies" dels perfils dels usuaris.

Pagar per obtenir fans i per promoure les publicacions?

Encara que confiem en els arguments de Facebook (en el sentit que no s'han variat els criteris amb la finalitat d'aconseguir que les pàgines paguin per promoure els seus continguts) el fet és que pagar té avantatges si el que es pretén és augmentar la visibilitat de la pàgina. Anunciar-se per obtenir fans permet que més públic (amb abast viral) conegui la pàgina i comparteixi, o faci m'agrada. Aquestes dues accions tenen un pes específic per a poder augmentar la seva visualització en els murs dels seus contactes. Resumint: pagant,  l'abast de la publiació augmenta. Una altra cosa és l'efectivitat en matèria de negoci o de notorietat. Caldria preguntar-se: tots aquells que veuen la pàgina tenen interès en ella? Adquiriran els productes o serveis que es mostren? S'interessaran per allò que s'escriu?

A més d'aquests dubtes, caldrà tenir en compte que per a promoure els continguts (les entrades o posts concrets) no hi haurà prou amb tenir més fans i caldrà que ho fem directament, o el que és el mateix, que tornem a pagar. Però fins i tot en aquest cas, tenim clar que seran promoguts als potencials clients  o públic "correcte"? Tindran interessos afins i això permetrà que augmentin les adquisicions de productes i serveis o que els sigui útil la informació? Les respostes a aquestes qüestions no tenen fàcil resposta i serà l'experiència de cada propietari de pàgina qui determini fins a quin punt cal fer una despesa de promoció i com resulta d'útil a l'hora de rendibilitzar la seva pàgina de Facebook.

Paral·lelament, no estarà de més avaluar la possibilitat d'ampliar (si no s'ha fet ja) l'horitzó de les xarxes socials amb d'altres plataformes Twitter, Instagram, Pinterest... i triar aquelles que comportin avantatges clars i eficients.