Què canvia Facebook i per què, a partir de l'1 de gener?

03.12.2014

Facebook prepara canvis que seran aplicats de manera imminent -el primer dia del nou any- en matèria de privacitat i política de dades. Els canvis estan orientats a conèixer -encara més- els hàbits d'ús i consum d'internet (llocs web, compres, localització...) dels usuaris. Tot plegat, per a "millorar l'experiència de l'usuari" segons l'expressió més habitual de la companyia per a referir-se a aquests canvis. Ens i us preguntareu: però què millorarà? A canvi de què? Quina finalitat tenen aquestes novetats? Mirem de trobar-hi respostes.

Montse Jaraba / TINET
Aquestes darreres setmanes, els usuaris de Facebook es troben amb un missatge en accedir al seu perfil on es pot llegir "A partir del dia 1 de gener de 2015, en utilitzar els nostres serveis, estaràs acceptant le nostres condicions, la nostra política de dades i la nostra política sobre cookies actualitzades. També estaràs mostrant el teu acord amb què et mostrem anuncis millorats basats  en les aplicacions i llocs que utilitzis".

De seguida us detallarem les principals novetats, que de moment deixem resumides en els següents punts:

  • Recopilació de dades bancàries
  • Activació de botó de compra
  • Personalització (més encara) de la publicitat en funció del comportament en la navegació
  • Ampliació dels serveis per ubicació geogràfica
  • Millora del control per part de l'usuari sobre la publicitat personalitzada

La companyia ja ha habilitat nous apartats d'informació i d'ajuda que expliquen clarament quin tipus d'informació i de quina manera es recollirà. La trobareu a https://www.facebook.com/about/privacy/update. Val a dir, que no amaguen cap intenció. Tot això que trobareu en les captures d'aquests apartats d'informació de Facebook és el que la companyia pensa recollir i guardar sobre nosaltres a partir del dia 1de gener:

Moltes d'aquestes accions ja tenien lloc fins ara, però la companyia estén arreu aquestes funcionalitats o las amplia. D'altra banda, introdueix per primer cop -i reconeix clarament- que pensa recollir informació bancària. Això inclou el número de compte o d'altres dades contingudes a la targeta de crèdit que fem servir en transaccions a través de Facebook,  així com altres dades, detalls de facturació, o dades d'enviament i contacte.

En aquest sentit, Facebook ha anunciat, entre les novetats que incorporarà el mes de gener vinent, l'activació d'un botó de compra que permet adquirir productes sense necessitat de sortir d'aquesta plataforma.

Saber els nostres hàbits de compra, afegit a altres dades que en l'actualitat ja recull Facebook: contactes, interaccions, gustos o localització geogràfica, permetrà a la companyia mostrar suggerències publicitàries molt més personalitzades.

Amb qui i com compartiran les nostres dades?

Al requadre de color vermell comprovareu, a més, que la companyia pensa compartir la informació que recull (s'especifica que no la que identifica personalment)  amb aplicacions, llocs web i integracions i serveis de tercers que utilitzen Facebook. També amb serveis de publicitat i mediació d'anàl·lisi i proveïdors de serveis. Tot això permetrà fer publicitat a mida, basada en el rastreig de les nostres accions.

D'altra banda, gràcies a les dades d'ubicació, s'ampliarà l'oferta de serveis geogràficament pròxims. L'usuari també podrà accedir a l'opció "Amics a prop" que ara no està habilitada a tot arreu i que permet localitzar contactes que es troben a la mateixa zona que nosaltres.

L'ús de les nostres dades de navegació per a personalitzar  pot resultar interessant per aquells que no volen rebre ofertes indiscriminades i volen que aquestes s'ajustin a les nostres preferències. Però podria ser que no ens faci cap gràcia constatar que  es ressegueix la nostra activitat i que en funció d'aquesta se'ns vol adaptar la publicitat per a què consumim. Si és el cas, Facebook ha previst que barrem el pas a la publicitat basada en el nostre comportament de navegació

Ho podrem fer, directament, sobre cada anunci, cliclant lao laque  apareixen a la cantonada superior dreta de qualsevol anunci de Facebook. Un cop aquí es podrà seleccionar l'opció "per què veig això?". Hi haurà una explicació del perquè ho veus i podràs afegir-te als públics als quals es mostra l'anunci o bé eliminar-te d'ells. Pots seleccionar l'opció "Administrar les teves preferències d'anuncis per a veure més púbilcs dels quals formes part i que influeixen en els anuncis que t'apareixen a Facebook". Tot seguit, podràs ajustar els públics dels quals formes part.

També podem evitar la publicitat relacionada amb el nostre comportament de navegació de manera general, accedint a una entitat tercera: l'European Interactive Digital Advertising Alliance i donant-nos de baixa (individualment o totes de cop) de les empreses que accedeixen al nostre comportament a Internet per a fer-nos suggerències de publicitat. Per aconseguir-ho heu d'anar a l'apartat "prefrerencias" del lloc web de l'entitat.

Trobareu tota la informació sobre la política d'anuncis i novetats a la pròpia pàgina de facebook en aquest apartat: https://www.facebook.com/about/ads/

La companyia ha establert diferents apartats  d'informació relatius a la privacitat molt més efectius visualment i des del punt de vista de la navegació. S'agraeix l'esforç, tot i que aquesta informació continua sent massa dispersa i es multipliquen les pàgines d'ajuda a cada canvi que la companyia realitza. Sigui com sigui, us deixem aquí un enllaç que recopila algunes qüestions bàsiques sobre les novetats en matèria de privacitat:

https://www.facebook.com/about/basics

Facebook és un servei gratuït al qual els usuaris es donen d'alta voluntàriament. Vindria a ser un club al qual t'apuntes perquè vols i que té unes normes que acceptes així que decideixes formar-hi part. És evident que aquestes normes no poden contravenir les lleis, però també és cert que si aquestes s'ajusten a la legalitat i no ens agraden, tenim l'opció de no entrar al club, o de desapuntar-nos. Potser quan som davant de grans companyies abocades a fer negoci amb els seus productes i serveis, com ara Facebook, hauríem de tenir en compte més que mai la màxima que diu que quan alguna cosa és gratis, tu ets el producte.