Nova app '061 CatSalut Respon'

L'aplicació mòbil localitza el ciutadà i permet a metges i infermers accedir a la seva història clínica

26.06.2014

El 061 CatSalut Respon, el telèfon de salut de la Generalitat de Catalunya al servei del ciutadà i dels professionals de la salut les 24 hores dels 365 dies de l'any, fa un pas més amb la creació de l’aplicació mòbil 061 CatSalut Respon. El servei públic, ofert fins al moment per via telefònica, xat i correu electrònic, entra així en l'entorn mòbil amb un disseny multiplataforma que cobreix les necessitats d'atenció al ciutadà.
 
061L’app 061 CatSalut Respon, disponible per a dispositius mòbils amb sistema operatiu Android i iOS, és una solució mòbil pública i gratuïta que geoposiciona, identifica i envia les dades de salut de l’usuari en el mateix moment de la trucada, la qual cosa millora i personalitza l’assistència sanitària.

El geoposicionament immediat permet veure en temps real on és l’usuari amb les coordenades concretes de la seva localització i, també immediatament i en la mateixa trucada, el 061 rep les dades que l’usuari hagi enregistrat prèviament al terminal. Aquestes són de dos tipus: per una banda, les personals com el nom, telèfon, adreça, DNI, etc. i, per una altra banda, les dades de salut a les quals el servei 061 CatSalut Respon accedeix a través del codi d’identificació personal (CIP) que hi ha imprès a la targeta sanitària; d’aquesta manera pot consultar la història clínica compartida de Catalunya on l’usuari té la informació personal de salut actualitzada.
 
A més, l’usuari pot localitzar els centres i equipaments de salut en temps real. En aquesta primera versió, els centres d’atenció primària (CAP), els centres d’urgències d’atenció primària (CUAP) i els hospitals.
 
A través de l’aplicació, l’usuari pot rebre alertes i notificacions automàtiques personalitzades, per ampliar l’atenció sanitària telefònica que hagi obtingut prèviament, o generals, que l’avisaran d’una onada de calor o de la posada en marxa d’una nova normativa de salut, per exemple.
 
Des del menú, s’accedeix a consells, avisos i vídeos de salut, on es troba diversitat d’informació rellevant relacionada amb els medicaments, la targeta sanitària individual (TSI), consells als viatgers o altres en format de notícia o alerta estacional.
 
L'aposta del 061 CatSalut Respon per aprofitar al màxim les potencialitats de la salut mòbil ha estat reconeguda amb el premi mHealth Mobile World Capital Barcelona. El guardó, atorgat el passat 5 de juny en el marc de les V Jornades R+D+i en TIC i Salut de Girona, consolida l'aplicació com la millor solució mòbil per donar resposta a dubtes i problemàtiques de salut i benestar.
 
Aquesta aplicació és compatible amb els programes que permeten la lectura de pantalla a les persones amb deficiència visual i ofereix als usuaris la possibilitat de fer comentaris per tal de millorar-la. Garanteix que sigui l’usuari qui estableixi el grau de privacitat, de manera que aquest pot activar o desactivar l’enviament de dades personals i/o la geoposició quan ho cregui convenient, i permet fer la trucada tot i tenir desactivades ambdues opcions.


 
Sobre el 061 CatSalut Respon

El servei 061 CatSalut Respon dóna atenció telefònica i atén totes les demandes de salut, tant urgents com d’informació sanitària. En el primer any de funcionament ha rebut 1.776.664 alertes (4.868 cada dia) i d’aquestes, el 45% s’han resolt telefònicament: a través de consells de salut (23%), d’informació de salut (18%) o redireccionant el ciutadà a un altre centre del sistema de salut i a altres conceptes  (4%). En el 55% restant dels casos, ha estat necessari enviar un metge al domicili o activar una ambulància o helicòpter medicalitzat del SEM.