Molts perfils, poca activitat. La majoria d'usuaris són poc actius a les xarxes socials

08.07.2014

Montse Jaraba / TINET Més de la meitat de la població de les comarques tarragonines: un 56%, té creat un o més perfils a les xarxes socials. D'aquests, gairebe tots (98%) tenen creat un perfil a Facebook. En aquesta xarxa social hi són, doncs, el 52% del conjunt de la població. Però de quina manera estan presents a les xarxes socials els tarragonins? com hi participen? en quina mesura? La conclusió més evident, a la vista de les dades del darrer Observatori d'Internet de la Diputació, és que els internautes tarragonins volen ser presents a les xarxes -i hi estan- però en el dia a dia no es mostren gaire actius. Diríem que tafanegen més que produeixen i comparteixen continguts.

Segons l'enquesta, només el 10% dels usuaris de les xarxes socials reconeix ser molt actiu: participa, fa comentaris de forma habiutal i actualitza continguts de manera regular. Mentre, el 29% es considera bastant actiu: consulta, penja alguna fotografia, fa algun comentari. Al costat d'aquestes dades sobre usuaris molt o bastant actius hi ha la constatació que una àmplia majoria interactua poc o gens a les xarxes socials, com no sigui per accedir i consultar, però no per aportar i renovar continguts propis. Així,  gairebé la meitat dels usuaris tarragonins de xarxes socials: el 48%,  es considera poc actiu i només consulta allò que altres publiquen però no actualitza continguts, comenta, puja fotografies... Finalment, un 12% reconeix que té un perfil a les xarxes social, però en canvi no hi té pràcticament cap tius d'activitat.

Pel que fa a la intensitat de l'activitat, en l'actualitat un de cada 3 usuaris hi accedeix al seu perfil de facebook més d'un cop al dia, encara que no sigui per aportar continguts o mantenir-hi activitat. De mitjana, aquests usuaris hi accedeixen cinc cops al dia. El nombre d'aquests usuaris més intensius ha baixat el darrer any. El 2013, prop del 40% dels usuaris hi accedien més d'un cop al dia al seu perfil, uns 10 punts més que en l'actualitat. En canvi, ha pujat en la mateixa proporció, el nombre d'usuaris que accedeixen a les xarxes un cop diàriament. Finalment, una quarta part dels usuaris de les xarxes entren un cop a la setmana o menys als seus perfils.

Cautelosos amb la privadesa
La majoria dels usuaris de xarxes socials restringeixen l’accés als seus perfils, però no tots ho fan de la mateixa manera. El 37% l’ha configurat perquè sigui privat i només els seus amics el puguin veure, el 27% encara és una mica més cautelós i configura el seu compte d’una manera restringida, amb accés limitat només per alguns dels seus amics. Al costat d'aquest 64% d'usuaris que estableixen límits a l'accés al seus perfils, hi ha un 22% que els mantè públics i, per tant, a la vista de qualseovol, mentre que un 10% permet l'accés als amics dels seus amics.