Escolars i Internet: 8 consells per a pares i mares

17.09.2014

La incorporació de les eines tecnològiques en l'aprenentatge pot tenir molt bons resultats i les escoles hi treballen en aquesta línia. Als centres educatius, però també a casa, a mesura que avança l'edat dels escolars augmenta el seu contacte amb Internet i les noves tecnologies.  Mares i pares hem d'aprendre a gestionar un bon ús de l'ordinador i d'Internet entre els més petits, ja sigui durant l'activitat relacionada amb l'aprenentatge com durant el temps de lleure. 

Montse Jaraba / Redacció TINET. Controlar i prohibir pot tenir alguna utilitat puntual, però no és realment eficaç, ni la solució a mig terminiPer això us presentem aquestes consells que us poden ser d'utilitat si els vostres fills i filles es troben en els  darrers cursos de primària o si ja estan a l'ESO. 8 propostes per intentar que la interacció dels nens i nenes d'edats escolars amb els ordinadors i Internet sigui positiva, segura i responsable.

1. Comparteix l'activitat. Els ordinadors no són un aparell més, són una autèntica finestra oberta per on els petits surten al món i per on altres poden mirar. Hem de saber què fan, tant si té a veure amb activitats relacionades amb l'escola, com si no.  En els primers anys de l'escola, haurem de ser amb ells en tot moment. Més tard, convé que no deixem d'estar al cas. El lloc de l'ordinador no ha de ser la seva habitació amb la porta tancada. Convé que hi sigui en llocs comuns de la casa.

2. Fes-li entendre que Internet és una eina. La fem servir, només, quan la necessitem. No cal que tinguem l'ordinador engegat i a l'abast per defecte, sinó al contrari: utilitzar-lo -només- quan cal, sabent quina tasca concreta volem realitzar. Evitarem la sensació que no és possible estar sense l'ordinador, o que és normal connectar-se a Internet sense saber amb quina finalitat. Establiu un horari i un  temps per a usar-lo. Acordeu-lo i respecteu-lo.

3. No llencis missatges apocalíptics. Explica els riscos per a què els entengui i arribi a la conclusió que vol (ell o ella també) evitar-los. No li costarà entendre que donar dades personals (amb un formulari abans de jugar, per exemple) pot provocar problemes. O que no han  de connectar-se amb desconeguts (jocs online o xarxes socials). Hem de ser conscients que mai estarem les 24 hores amb ells i que, abans o després, tindran al seu abast dispositius que els permetran connectar-se a Internet les 24 hores. Per tant, la solució no és espiar-los i sancionar-los, sinó ensenyar-los (amb informació, consells i reflexions) a protegir-se dels riscos ells mateixos.

4. Aprèn, forma't, intenta saber -com a mínim- tant com ell. No et quedis al marge d'allò que fa. Si et veu fóra del seu món cada cop estaràs més lluny i sabràs menys de la seva activitat. Si mostres interès i n'aprens, podrà compartir amb tu un apartat de la seva vida que forma part dels seus interessos principals.

5. Digues 'No' i 'Prou', però també explica el 'Perquè'. Som mares i pares, sabem detectar els perills i portem les regnes de la seva educació. Hi ha dispositius, pàgines, programes... que no han d'utilitzar en certes edats. Haurem de dir no, però no de qualsevol manera. Exposa les teves raons, intenta que ho accepti encara que -segurament- no les compartiexi. Arriba a acords. I després, confia-hi. Confiar és millor que espiar i molt més positiu per a la seva autoestima i per al seu creixement. Les restriccions i prohibicions es poden saltar (aconseguiran fer-ho si s'ho proposen) i si són sense consens els estarem reptant a què ho facin. És preferible que comprenguin que no són prohibicions capricioses sinó que tenen un sentit i que en siguin conscients dels motius.

6. Estigues atent, sense desentendre't, però també sense fiscalitzar i controlar constantment. Troba el punt d'equilibri (un repte complicat) entre estar al cas d'allò que fa i la vigilància permanent (això darrer es pot acabar girant en contra). No transmetis la sensació que l'ordinador i Internet són l'enemic o un problema. Hem de fer-los entendre que Internet és una eina meravellosa i molt útil però que estan començant a aprendre a fer-la servir. Una bona comparació seria la del conductor novell: mentre s'aprèn a conduir (i després també) cal tenir en compte les normes de circulació, saber exactament com funciona el cotxe, no oblidar els dispositius de seguretat, estar alerta en tot moment i deixar-se aconsellar per l'instructor.

7. Actua davant els signes d'alarma. Si sospites que té algun problema relacionat amb l'ús d'Internet, si està especialment neguitós, té algun canvi sobtat de comportament, no vol anar a l'escola... no et quedis sense fer res. Afronta la situació. Parla-hi, intenta saber què passa. Parla també amb amics, companys i professors. Demana ajuda a l'escola i a professionals, si confirmes que està patint algun tipus de conducta assetjadora.

8. Convida'l a fer servir el sentit comú i predica amb l'exemple. Recorda-li que veu i parla amb els companys de classe unes sis hores diàries, i que quan arriba a casa no cal que continuiï fent-ho a través de les xarxes socials, el xat, o els diferents programes per matenir converses de manera instantània. Reflexionem que no cal estar exposats constantment, ni en permanent contacte amb els coneguts. I que a l'endemà, tindran més coses per explicar-se quan tornin a veure's a l'escola. Per a tenir efectivitat (i per a ser coherents) és evident que haurem de predicar amb l'exemple i no fer allò que estem dient que no facin als nostres fills i filles

__________________________

TINET desenvolupa un programa específic, la TINETescola, per a un ús segur, eficient i responsable d'Internet entre els més petits. L'activitat s'adreça a alumnes de 9 a 14 anys dels centres educatius de la demarcació de Tarragona. Us convidem a conèixer més aquesta activitat de la Diputació de Tarragona a través d'aquest vídeo.