Els joves usen les xarxes més per a construir-se una imatge que per a dialogar

Les xarxes socials són més un club social on representar una imatge que no pas un mitjà per a l'intercanvi cultural i la participació crítica a la societat

09.03.2015

Un estudi elaborat per dos professors de comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona posa de manifest que els joves utilitzen les xarxes socials com a plataforma per a construir i projectar una imatge d'ells mateixos. Aquesta funció és la prioritària per a ells, i se situa molt per damunt de la resta. Així, les xarxes no són un espai que els joves utilitzin per al diàleg i l'intercanvi cultural, segons es desprèn d'aquest treball que ha ha tingut en compte l'experiència de prop d'un centenar de joves autòctons i immigrants.

Redacció TINET. L'estudi, titulat "Interculturality and communicative rationalitiy. Young migrantes and their relationships in the online social networks in Spain" ha estat elaborat per jaume Soriano, professora del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB i Maria Gutiérrez, professora del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, també de la UAB. Font: uab.catEl treball, publicat a la revista Communication & Society, posa de manifest que les xarxes socials online intervenen de manera decisiva en la creació d'un nou espai públic de convivència intercultural. De fet, el 84% dels joves eruopeus autòctons i immigrants de primera i segona generació utilitzen les xarxes socials. Això representa gairebé el doble del conjunt de ciutadans europeus. L'ús generalitzat de les xarxes, però, no es tradueix en l'afavoriment del diàleg, la cooperació o el compromís. El tipus de relacions i interaccions que realitzen a les xarxes els joves, de forma majoritària, té a veure amb l'interès per a construir-se un bon personatge per a posar-se en l'escena d'aquest espai públic.

El model d'anàl·lisi va aplicar-se a les dades recollies a 13 grups de discussió dins del projecte d'investigació. Els grups es van crear a Barcelona bilbao i Madrid entre 93 joves immigrants i no immigrants escolaritzats en centres amb una concentració d'immigrants superior al 45%.

En aquests es van observar que els joves tracten als seus contactes com a públic per a les seves representacions. Fan d'actors i es dissenyen una imatge quan es posen en escena a la xarxa. Alhora, es mostren poc compromesos amb els altres quan esl toca fer de públic. En les seves interaccions, la projecció d'aquest "personatge" és molt més forta que la cerca d'un diàleg, la interacció i la cooperació crítica. Això converteix la xarxa social online en un club social més que no pas en un mitjà per obrir-se al món i participar críticament en ell.