Els jocs tradicionals i els llibres faciliten molt més el desenvolupament del llenguatge que les joguines electròniques

Un estudi conclou que, en l'inici del desenvolupament del llenguatge, la canalla s'exposa a menys vocabulari i conversa menys i pitjor quan juguen amb jocs electrònics que quan usen jocs tradicionals o llibres.

29.12.2015

Un estudi fet amb pares i fills d'entre 10 i 16 mesos, i publicat per l'Associació de Metges dels Estas Units, deixa clar que l'ús de jocs electrònics està relacionat amb un descens de la quantitat i la qualitat del llenguatge, si es compara amb interactuar amb llibres o jocs tradicionals. Per a promoure el desenvolupament del llenguatge entre la canalla, l'ús de jocs tradicionals seria una alternativa molt valuosa per a pares i fills durant el temps de joc que comparteixen, tot i que llegir-los llibres i interactuar durant la lectura encara resulta més efectiu.

Redacció TINET. Per arribar a aquestes conclusions, els encarregats de la investigació: un equip del Department of Communication Sciences and Disorders de la Universitat del Nord d'Arizona, als EUA, van fer un experiment controlat en un entorn natural de comunicació entre pares/mares i fills.

Els participants: 26 parells de pares/mares i fills (els menors tenien entre 10 i 16 mesos d'edat) van ser estudiats durant el seu temps de joc compartit, fent ús de 3 categories diferents de jocs. Es va analitzar una sessió de 50 minuts jugant plegats amb jocs electrònics, jocs tradicionals i llibres.  En aquest temps es van comptabilitzar el nombre de paraules, les vocalitzacions de la canalla, els torns de conversa, les respostes dels pares a les expressions de la canalla i les paraules produïdes pels pares.

Els resultats van posar de manifest que jugant amb jocs electrònics hi havia menys paraules adultes, menys respostes dels pares i menys paraules específiques que durant el temps amb jocs tradicionals o llibres. Algunes xifres poden servir d'exemple. Així, la mitjana de paraules adultes durant el temps compartit amb jocs electrònics va ser de 39, davant les 55 dels jocs tradicionals o les 66 del temps amb llibres.

Els autors de la investigació posen de manifest que els resultats només són aplicables a canalla d'edat molt curta, en una època prelingüística de la seva vida i que els efectes podrien ser diferents per canalla de dos o més anys. Malgrat aquestes limitacions, el treball proporciona una base empírica per als professionals i pediatres a l'hora de fer recomanacions que vulguin tenir en compte els tipus d'activitats que promouen més i millor interacció lingüística de la canalla.

Podeu accedir a l'article complet (en anglès) a través de la publicació digital JAMA (The Journal of the American Medical Association)

Font informació i imatge cos: The Journal of American Medical Association
Imatge capçalera: Mark Skipper a Flickr sota llicència Creative Commons