El poble de Granada que enlluerna Twitter i el món per l'ús que fa de la xarxa

La localitat de Jun utilitza la xarxa de microblogging per a gestionar de manera oberta, amb tots els veïns, els afers públics

08.07.2015

Una localitat de Granada de 3.500 habitants ha cridat l'atenció dels responsables de Twitter per la manera en què veïns, entitats i l'Ajuntament utilitzen la plataforma de "microblogging" per gestionar el dia a dia municipal.  La companyia nordamericana està estudiant, a través del Laboratori de Màquines Socials de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), el cas Jun com un paradigma del potencial de les xarxes socials en els entorns públics.

Montse Jaraba / Redacció TINET Així ho va explicar fa només uns dies el director d'aquest Laboratori del MIT i responsable científic de dades de Twitter, Deb Roy, al congrés Talking About Twitter (TAT) de Granada. L'admiració és mútua, i a Jun han aixecat i inaugurat fa només uns dies un monument amb el petit ocell blau, emblema de la companyia, al capdamunt.

A Jun els veïns fan servir la xarxa de "microblogging" per demanar que s'arregli un fanal espatllat, per informar del menú escolar, per anunciar promocions del bar local o, en el cas de l'alcalde, José Antonio Rodríguez Salas , per preguntar l'opinió sobre certes decisions polítiques.  Segons Roy, aquesta organització a través d'internet fa que la jerarquia s'aplani i l'organització del poble sigui horitzontal, amb més capacitat de reacció i rapidesa per solucionar els seus problemes gràcies a l'establiment de connexions virtuals que es tradueixen en accions reals.

El directiu ha afirmat que al MIT investiguen com i amb qui s'estableixen aquestes connexions locals i si es pot extrapolar el model Jun a entorns socials més grans i complexos, on no és tan senzill que tots els membres de la comunitat tinguin visibilitat. La naturalesa tuitera d'aquesta localitat granadina ha arribat fins a les més altes esferes de Twitter: el seu conseller delegat, Dick Costolo, lloava l'exemple Jun, on va anar per a inaugurar un obelisc amb l'escultura de l'ocell que dóna forma al logotip de la companyia.

No només els responsables de Twitter, mitjans d'arreu del món han posat la seva mirada en aquest singular cas d'ús de la xarxa de microblogging per tot un poble: des dels escombriaires als membres de la policia local. El seu nom d'usuari apareix als seus vehicles i els comentaris, crítiques, suggerències i felicitacions són benvinguts, segons afirmen i expliquen al diari britànic The Guardian on hi han dedicat un ampli espai a parlar de Jun i la seva passió per la xarxa de l'ocellet blau.

Entrevistes i reportatges globals

També el canal de televisió britànic BBC s'hi ha mostrat interessat en el fenomen de Jun i ha entrevistat el seu alcalde com piulava aquest dimarts, 7 de juliol, ell mateix.

Al darrera del fenomen hi ha l'empeny de l'alcalde d'aquesta població, convençut de les bondats de la tecnologia a l'hora de millorar l'acció pública dels governants. José Antonio Rodríguez Salas  porta des del 1999 incorporant les noves tecnologies i les eines socials en la gestió municipal. A més, ha animat la població a participar-hi i ha posat els recursos formatius per a fer possible que tothom hi accedís a la xarxa de microblogging i en fes ús.

FONTS: Agències, The Guardian, Twitter