Del pregó al Whatsapp

06.08.2014

Montse Jaraba / TINET Després de revolucionar la comunicació interpersonal, la missatgeria instantània als dispositius mòbils s'està obrint pas com a eina eficaç per a l'atenció i el servei a grups i comunitats. Més enllà de finalitats comercials i empresarials, o de relació entre grups, associacions, clubs... aquest canal també s'albira com a un recurs sòlid i efectiu per a l'atenció i la comunicació de les administracions. De moment, ja hi ha les primeres experiències a Catalunya d'ajuntaments que han adoptat el Whatsapp (i/o altres serveis semblants) per apropar-se a les necessitats d'usuaris i veïns de les respectives poblacions. La capital del Maresme, Mataró, va ser la pionera. Cubelles, al Garraf, és -de moment- la darrera a fer-ho. Coneguem com són i quines possibilitats ofereixen el respectius serveis.

Mataró: consultes obertes,  qüestions a través de paraules clau i possibilitat de realitzar tràmits

El Whatsapp de l'Ajuntament de Mataró és un canal gratuït que permet als ciutadans adreçar-se al consistori des de qualsevol lloc i en qualsevol moment. S'hi pot accedir des de qualsevol dispositiu que tingui Whatsapp utilitzant els telèfons 687 200 100 o 606 6143 07. Com en els números de particulars, només cal agregar-lo als nostres contactes i ja hi podem interactuar. El model de comunicació via Whatsapp de l'Ajuntament de Mataró permet:

  • Fer consultes obertes, adreçant-nos amb les nostres qüestions concretes a través d'un missatge que serà atès dins de l'horari del Servei d'Atenció Ciutadana que té l'Ajuntament (de dilluns a divendres de 8 a 19 h. Cap de setmana i festius tancat. Horari d'agost: de dilluns a divendres de 8 a 15 h). Podem fer consultes, suggeriments, comentaris... incorporant missages de text, fotografies, geolocalitzacions... La resposta és gestionada des del corresponent servei del consistori i -obviament- no tindrem un resposta automàtica i immediata sinó personalitzada i emesa pel personal que hagi atés la consulta.
     
  • Fer consultes sobre qüestions concretes que reben respostes automàtiques i immediates. La manera de fer-ho és enviar al número de contacte del Whatsapp una paraula clau del llistat que el consistori posa a disposició per a identificar els diferents temes de consulta. A la pantalla del mòbil apareixerà la informació sobre la qual feiem la consulta. Aquests són alguns exemples: Platges/Platja, Setmana santa, Agenda, Previsió Meteorològica... Aquest servei es troba actiu les 24 hores del dia i els 7 dies a la setmana.
     
  • Fer tràmits d'acord un llistat de possibilitats, com ara sol·licitar el volant de padró, la targeta de la deixalleria, recollida de mobles i trastos vells o cita prèvia amb l'Oficina d'Atenció Ciutadana. El tràmit es sol·licita enviant una paraula clau i es resol de forma personalitzada (personal d'atenció ciutadana) o a través de respostes automàtiques segons cada tràmit.
     

Cubelles: consultes amb paraules clau i implantació progressiva de les consultes obertes

El consistori acaba de fer públic aquest nou canal d'informació, apte per a Whatsapp i també per a d'altres serveis de missatgeria instantània a dispositius mòbils com Line o Telegram. Un cop afegit el telèfon 618 59 29 12 corresponent a l'Ajuntament de Cubelles al nostre llistat de contactes, ja hi podrem interactuar. De moment, les consultes es fan a través de paraules clau sobre temes determinats ( biblioteques, comerç, turisme...) que reben una resposta immediata automatitzada. Primer haurem de comprovar si el tema que volem consultar es troba en el llistat de paraules clau actives. Si és així,  tan sols caldrà enviar un missatge amb aquesta paraula i el sistema enviarà l'enllaç de resposta de manera automàtica. Per aquest motiu, el servei és operatiu les 24 hores del dia i els 7 dies de la setmana. Podeu consultar el llistat de paraules clau actives i més informació d'aquest servei.

L'Ajuntament ha anunciat que el servei de consultes obertes s'anirà implantant progressivament fins a poder respondre les preguntes que es realitzin en horari d'atenció ciutadana. El consistori ha fet públic un vídeo que explica molt gràficament el funcionament del servei que acaba d'implantar.

Les possibilitats d'atendre al ciutadà de manera més senzilla, còmoda i personalitzada es multipliquen amb la incorporació d'aquests nous canals de comunicació a les eines d'informació i atenció de les administracions. Alguns ajuntaments han vist clares les potencialitats de la missatgeria instantània amb aquestes finalitats en l'inici d'un camí que, de ben segur, emprendran ben aviat molts altres municipis i entitats properes als ciutadans.