Creen una aplicació mòbil d'emergències per als turistes

23.07.2014

Una nova aplicació de telefonia mòbil, presentada pel Departament d'Interior, permetrà als usuaris que visiten Catalunya comunicar-se amb el telèfon d'emergències. L’aplicació, pionera a Europa i desenvolupada per Telefònica, permetrà als turistes que visiten Catalunya i que no parlen cap dels idiomes en què el telèfon 112 dóna servei (català, castellà, anglès, francès i alemany) comunicar-se amb el telèfon d’emergències a través de pictogrames i un servei de geolocalització mitjançant el seu idioma. Les llengües estrangeres que s’inclouen a l’aplicació són anglès, alemany, francès, rus, xinès, àrab, polonès, japonès i italià.

L’app es basa en pictogrames que recullen les emergències principals i més comunes que fan que els ciutadans truquin al telèfon 112. Els pictogrames estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis, i sanitaris, que indiquen situacions com agressions, robatoris, accidents de cotxe, incendis, inundacions, maltractaments, convulsions, etc. A més, cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc mentre no arriben els serveis d’emergències. L'apliació permet geolocalitzar l’usuari utilitzant els sensors propis del terminal i d'aquesta manera conèixer amb exactitud on es troba el comunicant i agilitar una intervenció.

Recordem que el telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències de Catalunya, funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea.
 
Funcionament de l’aplicació
L’aplicació ‘112 Accessible’ es pot adquirir des del Market d’Android amb un codi numèric per a la seva instal·lació, un codi que faciliten des del mateix hotel on s'allotgen els turistes. De forma automàtica, l’aplicació detectarà l’idioma del telèfon de l’usuari i es mostrarà en aquesta llengua sense que l’usuari hagi de configurar ni seleccionar res.

Un cop dins, l’aplicació fa una primera categorització de les emergències en tres grans grups: mèdiques, policials i de bombers, i dins d’aquestes trobem una altra subcategoria de les emergències més comunes.
-         Emergències mèdiques: enverinament, no poder respirar, cremada, dolor al pit, ferides...
-         Emergències de bombers: incendi, fuita de gas, inundació, accident de cotxe...
-         Emergències policials: maltractaments, violació, baralla, robatori, suïcidi...
 
A més, ‘112 Accessible’ geolocalitza l’usuari utilitzant els sensors propis del terminal. Aquesta dada serà molt útil per als serveis d’emergència, ja que en pocs segons podran saber on és l’alertant. El seu àmbit de funcionament és únicament Catalunya, amb la qual cosa si es detecta que el terminal és fora de Catalunya únicament permetrà trucar al 112. Igualment, l’ús de l’aplicació no exclou la possibilitat de fer una trucada al 112 si hi ha alguna informació que es vol donar a l’operador.