5 consells per a què els menors utilitzin Internet de manera positiva i responsable

14.09.2015

A casa, a l’escola i en el seu entorn pròxim l'ordinador i els dispositius amb connexió a Internet es troben, cada cop, més temps presents en el dia a dia dels infants i dels adolescents. Internet és una eina meravellosa i molt útil però, com a tota eina, cal que aprenguin com funciona i que coneguin quins riscos té abans de fer-la servir. Com podem ajudar als nostres fills i filles a fer un bon ús d'Internet i les noves tecnologies? Us proposem alguns consells.

Montse Jaraba / Redacció TINET Que els menors facin un ús d'Internet positiu, segur i responsable és feina de tothom: família , escola i el conjunt de la societat. Els consells que us proposem tot seguit s'adrecen, especialment, a mares i pares que es pregunten com poden ajudar a fer d'Internet una experiència plenament positiva per als seus fills. Esperem que aquí trobeu algunes respostes d'utilitat.

  1. Compartiu l'activitat. Els ordinadors (i els telèfons mòbils amb connexió a Internet) no són un aparell més, són una autèntica finestra oberta per on els petits surten al món i per on altres poden entrar. Hem de saber què fan, tant si té a veure amb activitats relacionades amb l'escola, com si no.  Cliqueu per ampliar la imatgeEl lloc de l'ordinador no hauria de ser la seva habitació amb la porta tancada. Convé que hi sigui en llocs comuns de la casa. Feu-los entendre que Internet és una eina, i que només l’hem de fer servir quan la necessitem. Pot ser d’utilitat  establir un horari i un  temps per a usar-lo. Acordeu-lo i respecteu-lo.
  1. Expliqueu els riscos per a què els entenguin i arribin a la conclusió que també volen evitar-los. Si els ho expliquem raonadament,  no els costarà entendre que hi ha conductes que poden ser perilloses. Per exemple:

    Donar dades personals: nom complert, telèfon o adreça quan omplen un formulari abans de jugar amb un joc online. Això és el mateix que donar les dades a un desconegut que passa pel carrer. 
    Comunicar-se amb desconeguts (xats, jocs online...) o agregar-los com a contactes  a les xarxes socials.  Això és el mateix que obrir la porta de casa a persones que no coneixen i establir converses. 
    Cal ensenyar-los -amb informació, consells i reflexions- protegir-se dels riscos ells mateixos. És molt important que aquesta tasca de formar, aconsellar i reflexionar sobre el bon ús d’Internet es faci a casa i formi part dels bons hàbits que inculquem als nostres fills i filles des de petits. 
     
  2. Apreneu, formeu-vos, intenteu saber -com a mínim- tant com ells. Eviteu quedar-vos al marge d'allò que fan. Si us veuen lluny del seu món, cada cop sabreu menys de la seva activitat. Si mostreu interès i n'apreneu, podran compartir amb vosaltres un apartat de la seva vida que forma part dels seus interessos principals.
     
  3. Estigueu atents, sense desentendre-us i actueu davant els signes d'alarma. Si sospiteu que el vostre fill o filla té algun problema relacionat amb l'ús d'Internet, si està especialment neguitós o neguitosa, té algun canvi sobtat de comportament, no vol anar a l'escola... no us quedeu sense fer res.  Afronteu la situació. Parleu-hi, intenteu saber què passa. Parleu també amb amics, companys i professors. Demaneu ajuda a l'escola i a professionals, si confirmeu que està patint algun tipus de conducta assetjadora.

Els hem d’ensenyar, també, a actuar amb respecte vers els altres, no només quan estan a la vida real, sinó també en la seva vida online, quan utilitzen Internet. Estar darrere una pantalla no minimitza el mal que es pot fer a d’altres persones amb algunes accions i comentaris. Es tracta d’aplicar la lògica de:allò que no voldríeu per a vosaltres no ho feu als altres.

  1. Convideu-los a fer servir el sentit comú i prediqueu amb l'exemple. Recordeu-los que veuen i parlen amb els companys de classe moltes hores diàries i que -quan arriben a casa- no cal que continuïn fent-ho a través de les xarxes socials, el xat, o els diferents programes per mantenir converses de manera instantània. Cal que reflexionem que no cal estar exposats constantment, ni en permanent contacte amb els coneguts.

    Per a tenir efectivitat (i per a ser coherents) és evident que haureu de predicar amb l'exemple i no fer allò que esteu dient als fills i filles que no han de fer. Tanqueu els mòbils, ordinadors i tauletes, i dediqueu un temps diàriament a estar plegats i a parlar amb els infants del seu i del vostre dia a dia.